Igazgatói beszéd





Kedves Gyerekek, Kedves Szülők, Munkatársak! Tisztelt Vendégeink!

Halkan útra kel a nyár, s észre sem vesszük, beköszönt az ősz, a szeptember, s vele az új tanév.
Régen a magyar falvakban ősszel kipakoltak mindent a házból, kimeszeltek és kijavították a vakolat hibáit. A gazda számot vetett arról, hogy mit tett jól, és hogy mit fog másképp tenni a jövő esztendőben.
Nekünk is érdemes így tennünk: kipakolnunk, végignéznünk és helyreraknunk a nyári élményeket, tapasztalatokat, hogy aztán a tanév során mindig a legmegfelelőbbet tudjuk elővenni, használni; emellett érdemes felfrissíteni az elmúlt tanév tanulságait és azok alapján tervet összeállítani. Egy olyan tervet, amelynek elkészítéséhez az iskola valamennyi szereplőjének – diákok, pedagógusok és munkatársak, szülők, fenntartó, civil szervezetek – hozzá kell tennie valamit, a megvalósításból pedig részt kell vállalnia, hiszen e nélkül ma már aligha lehet egy iskolát fenntartani, fejleszteni.
Mire is gondolok? Gondolok itt a szülői ház, az iskola, a helyi társadalom más jellemformáló intézményei és színterei által megfogalmazott örökérvényű elvekre, értékekre és tettekre, amelyek közösen szolgálják gyermekeink, tanulóink szellemi, lelki és erkölcsi fejlődését.
Vezetői megbízatásom kezdete óta hangoztatom, hogy a sikeres munka feltétele több lábon áll: éppúgy része a helyi társadalom együttműködése, összefogása, bizalma, mint kollégáim és munkatársaim alázatos, becsületes és felelősségteljes munkavégzése, a fenntartó részéről pedig a nyugodt működés feltételeinek megteremtése, a kiszámíthatóság és a stabilitás biztosítása.

De mivel a tanulás és a munka nélküli iskolát még nem találták fel, éppen ezért egy iskola eredményessége és sikeressége nagyban múlik diákjainak hozzáállásán, munkáján és tanulásán is.

Kedves Diákok!

Az előző években már sok mindent sorba vettem, amit fontosnak tartok egy jó tanév megalapozásához, sikeres elvégzéséhez. Pontosságra, szorgalomra, következetességre, toleranciára, önfegyelemre, a külső és belső környezetünk megóvására kértelek benneteket.
Most egy olyan tulajdonságról szeretnék beszélni, amelyet kiveszőben látok, de az érvényesülésnek nagyon fontos feltétele: ez a kitartás.
Miért kiábrándító, miért nem vonzó ez a szó, és főleg ez a tartalom: kitartás, kitartó, kitartani. Mi van benne, mögötte, mellette, ami taszít?
Ha valaki kitartóan végez, csinál valamit, biztos hosszú ideig teszi – márpedig a mi felgyorsult életünkben gyorsan, minél előbb végére kell jutni a dolgoknak, minél hamarabb valami eredményt kell elérni, nincs idő totojázni, piszmogni, vacakolni.
 Ami sokáig tart, unalmassá válik, s olyan tág a világ, annyi mindent lehet, kell mindig újat látni és hallani, ha egy valami leköt, sok minden másról lemaradhatunk.
A kitartásban semmi könnyedség, semmi lezserség nincs.
A kitartás izzadságszagú. Nem kell hozzá nagy ész, különös tehetség, találékonyság, innovatív szellem, bátorság.
A kitartásban nincs semmi spontaneitás. Kitartásra valami külső körülmény, mások akarata – a diákéletben a szülők, tanárok ösztönzése – kényszeríti az embert.

No, itt álljunk meg egy pillanatra!
Mi van, ha nem mások akarata, nem külső körülmény kényszeríti az embert kitartásra? Mi van, ha magam döntök úgy: kitartó leszek?
Nem addig, amíg megváltozik körülöttem a világ!
Csak addig, amíg én elhatározom, eldöntöm:
·       hogy amíg ezt a feladatot el nem végzem, nem állok fel!
·        Csak addig, amíg azt a mulasztásomat nem pótoltam, nem kapok bele új dologba!
·       Csak addig, amíg a hibát, a bűnt, amit elkövettem, ki nem javítom, meg nem bánom!
·       Csak addig, amíg a szokást, amit magam is rossznak tartok, el nem hagyom, nem leszek jóban magammal!
Próbáld ki, mi van, mi történik ilyenkor!
De én is megjósolhatom: nem fáradt leszel az elvégzett feladat, munka után, hanem elégedett; nem idegeskedéssel viseled tovább a mulasztás terhét, hanem felszabadulsz; nem nyomaszt a hibád, a bűnöd, hanem sokkal több energiád, sokkal több erőd lesz.
A kitartásnak ugyanis ez a titka, ez a lényege: lelkierőt ad. Minél kitartóbbak vagyunk, annál többet.
Olyan, mint a szeretet: minél tovább fogyasztod, minél inkább élsz vele, annál több lesz a birtokodban.
Kívánom, hogy a 2010/2011. tanévben mind több diák élje át ezt a lelkiállapotot!

Kedves Leendő Első Osztályosok!

Miközben idejáró diákjaink (s persze az egész iskolai közösség) számára próbáltam néhány fontos dolgot kiemelni, természetesen megkülönböztetett szeretettel köszöntelek titeket, a legkisebbeket!
Valamennyiünk életében különleges szeptember első napja, de talán a legnagyobb esemény azoknak a családoknak az életében, akiknek a gyermeke először lépi át az iskola küszöbét.
Ilyenkor nekünk, szülőknek is nagyobbat dobban a szívünk, amikor puszit adva és szemünkkel simogatva először engedjük iskolába féltett kincseinket, gyermekeinket, akiket a mai napon hivatalosan is a Szent László Általános Iskola diákjaivá fogadunk, hogy holnapután már táskával várja őket az iskola, szólítsák a tanító nénik és üdvözölje majd a vén berregő csengőnk is.
Ezzel egy új világ nyitja meg a kapuit, amely ugyan kevésbé lesz játékos és felhőtlen, de a világ újabb – eddig nem ismert – szépségeinek megismerését, eddig még nem tudott dolgok megtanulásának lehetőségét tartogatja számotokra, s ezáltal – ha ti is úgy akarjátok – éppoly csodálatos, izgalmas és emberi értékekben gazdag lehet, mint az óvodás évek.
Most pedig megkérem:
·       Mucsi Istvánt
·       a nyolcadikosokat, adják át iskolánk ajándékát leendő első osztályosainknak!

Tisztelt Jelenlévők! Kedves Vendégeink!

 Mielőtt hivatalosan is megnyitom a 2010/2011. tanévet, megragadom a lehetőséget, hogy néhány fontos információt megosszak Önökkel.
Egyrészt be szeretnék számolni azokról a nyári munkákról, változásokról, amelyek iskolánk csinosítása, tartalmi/tárgyi megújulása, gyarapodása érdekében történt, másrészt az előttünk álló tanévről is szólnék néhány szót.

A késő őszre csúszott felújítások miatt tavaly nem volt lehetőség iskolánk meszelésére, amely nyáron jelentős anyagi ráfordítással az iskola egészében megtörtént.

Emellett:
·       teljesen felszereltük a felsős napközis termünket videóval, dvd-vel, tv-vel, cd-s magnóval, társasjátékokkal és labdákkal, hogy a diákok minél kulturáltabban tölthessék el a szabadidejüket.
·       Kialakítottunk egy játékszobát különböző játékokkal, tv-vel, videóval, dvd-vel felszerelve a legkisebbeknek.
·       A felsősöknek a szünetek hasznosabb eltöltése céljából egy-egy csocsót és léghokit tettünk be a 45-ös terembe.
(Az előbb felsorolt termeket és eszközöket akár az évnyitó után meg is tekinthetik.)
·       Folytattuk az alsós udvaron a játszótér kialakítását, amelyet – ha jól sikerül az iskolabál, akkor - egy utolsó nagy játék telepítésével idén be is szeretnénk fejezni.
·       A Diáksport Egyesület segítségével további sporteszközöket és az aszfaltpálya újrafestéséhez festéket szereztünk be.
·       Megkezdtük a számítástechnika terem felújítását, amelyet idén a géppark cseréjével szeretnénk befejezni.
·       Sikeresen pályáztunk a tornaterem hangosítására, amellyel helyi rendezvényeinket teljesen ki tudjuk szolgálni.
·       Szintén sikeresen pályáztunk egy szabadidős projektre, az u.n. TÁMOP 3.1.12. kiírásra, amelynek keretében az idei tanévben a felsősökkel elmegyünk a Nemzeti Színházba, szervezünk egy egészséghetet, kézműves foglalkozásokat, valamint a legkisebbeknek havonta mesedélutánt tartunk és két alkalommal a Szegedi Miniszínház mutat be Csanyteleken egy-egy színdarabot.
·       Újra ígéretet kaptam, hogy a TIOP 1.1.1. pályázat keretében megnyert interaktív táblákat és projektorokat idén meg fogjuk kapni.
·       A Csanyteleki Polgárőr Egyesülettel tervbe vettük a biciklitároló és a tornaterem felőli rész bekamerázását és lépéseket tettünk iskolai és helyi szinten is az iskolai agresszió megfékezésére, az iskola zárása azonban a könyvtár és az iskola konyháján étkezők miatt nehezen megoldható, portás felvételére pedig költségvetési okok miatt pillanatnyilag kevés esélyt látok.
·       Diákjaink állandó kijárkálásának megakadályozása érdekében újból tárgyalásokba kezdtem egy büfé megnyitásáról. Annyit sikerült elérni, hogy egy megfelelő helyiség biztosítása esetén az iskolai büfé az épületben meg fog nyílni. Ez azonban csak azután történhet meg, ha a sportszerraktár a tornaterem mellett megépül. Ígéretet kaptam arra, hogy ez az idei tanévben meg fog történni.

Ezek után néhány aktuális bejelenteni valót szeretnék elmondani:

1. Osztályfőnökök:
1.o.:    Mészárosné Lajos Ildikó
2.o.:    Luczné Laczkó Veronika
3.a      Locskainé Varga Julianna
3.b:     Magyarné Kalmár Enikő
4.o.:    Orosziné Ábel Tünde
5.o:     Györgyiné Felföldi Éva
6.o.:     Sebőkné Bencsik Elvira
7.o.:    Kovács Andrea
8.o.:    Kálmán Róbert

2. Felsős napközis tanárok:
·       Gémesné Korom Enikő és Kovács Andrea - náluk lehet jelentkezni az évnyitó után

3. Új pedagógus:
·       Tóbiás Zoltán (rajz)
·       Varga Diána (ének)
·       Gergely Ildikó (gyógytestnevelés)
4. Felsős napközi rendje:
A tavalyi tanévben bevezetett elvek szerint fog haladni.
Eszerint - mivel az anyagiak miatt két felsős napközis csoportot nem tudunk indítani – az oktatási törvénynek megfelelően 33 főben maximáltuk a felvehető diákok számát. A napközibe bárki beiratkozhat, de ha ezt a létszámot meghaladja a beiratkozók száma, akkor először az 5., majd a 6., majd a 7. és végül a 8. osztályosokat vesszük fel. (Beszélni a lézengőkről!)
Azért, hogy a felsős napközi is betölthesse eredeti szerepét, ami nem az, hogy a diák céltalanul lődörögjön délután és azt csináljon, amit akar, hiszen így a pedagógus sem tud érte felelősséget vállalni, hanem az, hogy a délutánját kulturáltan töltse el úgy, hogy közben a következő napra is fel tudjon készülni, a felvett diák szülőjének aláírásával jeleznie kell, hogy tudomásul veszi a napközi szabályrendszerét.
 Ha a diák ezeket a szabályokat két alkalommal megszegi, akkor automatikusan elbocsátjuk a napköziből és a helyét egy másik jelentkező diáknak adjuk át.
5. Étkezés:
·       Étkezésre az osztályfőnököknél lehet jelentkezni évnyitó után.
·       Akinek tartozása van, az minél hamarabb rendezze, ellenkező esetben gyermeke nem jelentkezhet és nem is étkezhet.
·       Az étkezés befizetésének és lemondásának szabályai az előző tanévben megszokottak szerint történnek idén is.

6.Szünetek:
A délelőtti szünetek hossza 15 percesre nő, ugyanis azt vettük észre, hogy ennyi idő szükséges ahhoz, hogy diák és pedagógus nyugodtabban fel tudjon készülni a következő tanórára. Az időbeosztásról bővebb információt az osztályfőnökök fognak adni.
7. Tankönyvek:
·       A néhány éve már megszokott rend szerint idén is vannak olyan könyvek, amelyeket a diákok nem kaptak meg (atlaszok, rajz, ének, technika stb.) - ezeket a tanárok viszik minden órára, s az óra végén beszedik.
·       Az ingyenes tankönyvellátásban részesülők tankönyvei között vannak olyan könyvek (ezekbe belepecsételtünk), amelyeket a tanév végén kötelező visszahozni. Ha ez nem történik meg, vagy ha a könyv megrongálódott, a törvény szerint a szülő köteles megtéríteni a tankönyv árát az iskolának. Ha a diák a belepecsételt könyvet nem hozta vissza, a következő tanévre nem tudunk neki tankönyvet biztosítani!
8. Művészeti iskolák:
Szervezett foglalkozások idén is indulnak zenei, kézműves és tánc szakon, amelyekre a hivatalos jelentkezéseket az első hetekben az osztályfőnököknél lehet megtenni. Sajnos minden erőfeszítésem ellenére a zenei szakon nagy valószínűséggel csak a zongora-szintetizátor fog indulni, ugyanis a másik két szakra (hegedű és furulya) csak egy-egy jelentkezés történt.
9. TÁMOP 3.1.4.
Az idei tanévben tovább folytatódik a kompetencia alapú oktatás iskolánkban, mégpedig az 1., 5-8.osztályban magyarból és matematikából, a 4. osztályban pedig angol nyelvből.

10. iskolai honlap




Kedves Lányok és Fiúk! Tisztelt Egybegyűltek!

Mindennapi munkánkhoz sok örömet, jó egészséget, a gyermekekben a lehetőségek birodalmának felfedezését, a szülőkben igaz segítőtársakat, velük együtt elért és megért sikereket, optimizmust kívánok az idei tanévre!

Róth Márta költőnő versének sorai vezessenek feladatunk megvalósítása során:

„Kezedbe teszem a könyvet, hogy vezessen a sűrű ködben.
Kezedbe teszem az átlátszó kristályt, hogy lásd a szépet, keresd a tisztát!
Kezedbe teszem a gyertyalángot, világíts annak, aki bántott!
Kezedbe teszem a szőtt takarók, takard be az árván fázót!
Kezedbe teszem a fénylő kulcsot, hogy meleg legyen és várjon az otthon.
Indulj hát, s hívd magaddal a gyerekeket, hogy kezükbe tehesd a szeretetet!”

Köszönöm szépen a figyelmüket, s ezzel a 2010/2011. tanévet megnyitom!